DOBRO JE ZNATI Koji je prvi automobil s dizelskim motorom? Mercedes-Benz 260 D iz 1936.!


Na salonu u Berlinu 1936. predstavljen je luksuzni i vrlo funkcionalni Mercedes-Benz 260 D, koji je robusnim 4-cilindarskim dizelašem, obujma 2545 ccm i snage 45 KS, mogao potegnuti 90 km/h, trošeći tada povoljnih 9-10 litara

Mercedes-Benz 260 D (1936. – 1940.), serije W 138, prvi serijski automobil s dizelskim motorom, počeo se razvijati 1933. Za, tada luksuznu seriju, standardne dužine 455 (Limousine i Cabriolet) te rastegnute od 479 cm (Pullman Limousine i Landaulet), razvijao se i isprobavao redni 6-cilindarski dizelaš dugohodne izvedbe 90 x 100 mm, s četiri temeljna ležaja radilice, tada naprednog OHV razvoda (ventilima iznad glave) koji je iz 3818 ccm razvijao 80 KS.

No, imao je problema s vibracijama koje su ne samo negativno utjecale na udobnost vožnje, nego su uništavale konstrukciju automobila i smanjivale trajnost. Zbog toga su ‘odrezana’ dva cilindra, smanjen kompresijski omjer sa 22:1 na 20,5:1 te je nastao usisni dizelski motor serije OM 138. Tako je obujam smanjen na 2545 ccm te je razvijao 45 KS pri 3000/min.

Robusna karoserija oslanjala se na masivnu šasiju i neovisni ovjes! Straga je, doduše, bilo oscilacijsko ovješenje, kakvo se koristilo sve do ‘repaša’ Mercedes-Benz 190 D, serije W110, od 1961. do 1968. Takav su stražnji ovjes imali i Fićo, Volkswagen Buba, Škoda 1000 MB

Foto: Mercedes-Benz

OM 138: Masivni dizelaš (300 kg) s tri ležaja radilice imao je indirektno ubrizgavanje rednom visokotlačnom pumpom Bosch preko pretkomora te ventile u glavi i bregasto vratilo u bloku. Mercedes-Benz 260 D prve serije, luksuzna dizelska limuzina ukupne mase 1530 kg, imao je ručni mjenjač s tri stupnja prijenosa, prvi nesinkronizirani, plus overdrive  te je postizao 90 km/h.

Od 1937. ugrađivao se 4-stupanjski  (prvi stupanj nesinkroniziran) te je najveća brzina porasla na solidnih 94 km/h. Potrošnja goriva bila je devet do deset litara na 100 km, što je tada bilo revolucionarno nisko za limuzinu tog kalibra. Zbog pouzdanosti, trajnosti i ekonomičnosti postao je, u produženoj verziji, automobilom njemačkih taksista.

Do 1940., kad se Mercedes-Benz potpuno prebacio na ratnu proizvodnju, proizvedeno je 1967 primjeraka.

Mercedes-Benz 260 D bio je prvi tržišno uspješni automobil s dizelskim motorom, ali…

Peugeot 156 iz 1922. prvi je prototip automobila s dizelskim motorom, Packard iz 1930. prvi prototip dizelskog sportskog automobila, a dizelski Citroën Rosalie iz 1935. proizveden je u dvadesetak primjeraka. Ozbiljna, serijska proizvodnja automobila s diesel motorom počinje 1936., modelom Mercedes-Benz 260 D, koji se smatra prvim.

Keep Up to Date with the Most Important News

By pressing the Subscribe button, you confirm that you have read and are agreeing to our Privacy Policy and Terms of Use